مدرسة جرافيك مان  

ايقاف العضويات التي لم تسجل دخول منذ عام


خلفيات الاستوديوهات الدعايه والاعلان و الطباعة دورة فوتوشوب الاستوديوهات دورة سويش ماكس دورة مونتاج الفيديو تحميل خلفيات فيديو خلفيات فوتوشوب psd جرافيك مان
الانتقال للخلف   مدرسة جرافيك مان > الأقسام العامة > المواضيع الاخباريه > الاخبار

الملاحظات

الاخبار أخبار عالميه محليه متابعه الاحداث ، مواضيع متنوعه في كافة المجالات ،حوادث ، قضايا الساعه ، أخباريه ، متابعات


أوباما يختار د / أحمد زويل ضمن مجلس مستشاريه العلميين

أخبار عالميه محليه متابعه الاحداث ، مواضيع متنوعه في كافة المجالات ،حوادث ، قضايا الساعه ، أخباريه ، متابعات


إضافة رد
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 30-04-2009, 11:04 PM   #1
bio7mo
نجوم المدرسة
 
الصورة الرمزية bio7mo
B12 أوباما يختار د / أحمد زويل ضمن مجلس مستشاريه العلميين


أوباما يختار العالم المصري أحمد زويل ضمن مجلس مستشاريه العلميين

أعلن الرئيس الأمريكي باراك أوباما رسميا عن اختيار العالم المصري الكبير الدكتور أحمد زويل الحاصل على جائزة نوبل في الكيمياء عام 1999 ليكون ضمن أعضاء مجلس المستشارين العلميين والتكنولوجيين التابع للبيت الأبيض مباشرة والمعروف اختصارا باسم مجلس "بي.كاست" PCAST.

وكان قرار تشكيل المجلس الاستشاري الرئاسي الأمريكي "بي كاست" قد تم التوقيع عليه في صورة قانون رئاسي بواسطة الرئيس الأمريكي السابق جورج بوش يوم 30 سبتمبر عام 2001 ، وهو مجلس يتكون من مجموعة من أبرز العلماء والمستشارين الذين يقدمون المشورة إلى الرئيس ونائبه ويساعدوه على تشكيل السياسات واتخاذ القرارات في مختلف المجالات مثل العلوم والتكنولوجيا والابتكار ، ويعتمد أوباما بشكل كبير على هذا المجلس في تشكيل قراراته وتوجهاته في القضايا الرئيسية مثل العلوم والتعليم والطاقة والصحة والبيئة والأمن والتغير المناخي والاقتصاد.

وجاء الإعلان عن اختيار الدكتور زويل – الأستاذ في معهد كاليفورنيا للتكنولوجيا "كالتيك" – في خطاب ألقاه أوباما في الأكاديمية الوطنية للعلوم في واشنطن.

وحسبما ذكرت صحيفة "الشروق" المصرية فقد وقع اختيار أوباما على زويل من بين عشرين من الشخصيات العلمية البارزة التي تم تعيينها في المجلس ، وهم : روزينا بيرباوم وكريستين كاسل وكريستوفر تشيبا وجيمس جيتس وجون هولدرن وشيرلي جاكسون وإيريك لاندر وريتشار ليفن وتشاد ميركن وماريو مولينا وإيرنست مونيز وكريج موندي وويليام بريس وماكسين سافيتز وباربرا شال وإيريك شميدت ودانييل شراج وديفيد شو وهارولد فارموس.

والمجلس بتشكيله الحالي يتألف من ثلاثة من الحاصلين على جوائز نوبل واثنين من رؤساء الجامعات الأمريكية.

وقال أوباما عن هذا المجلس : "إنه يتكون من قادة بارزين من العديد من المجالات العلمية ممن يساعدون على إيجاد تنوع في الخبرات ووجهات النظر" ، وسوف أكلف المجلس بتوجيه المشورة لي حول الاستراتيجيات الوطنية من أجل الحفاظ على ثقافة الإبداع العلمي".

أما أحمد زويل نفسه فقال تعليقا على هذا الاختيار : "إنني سعيد بأن أكون مستشارا لمساعدة الرئيس أوباما في تحقيق رؤيته للولايات المتحدة للقرن الحادي والعشرين ، وللتعامل مع القضايا ذات الأهمية العالمية".

ووصف جان لو تشامو رئيس معهد كالتك زويل بأنه "اختيار رائع لعضوية بي كاست ، ليس فقط لكونه عالما متميزا ، ولكن لأنه أيضا قائد نخبوي يملك رؤية عظيمة في القضايا التي يواجهها المجتمع".

مصدر الخبر .. محيط

الف مبرووك دكتور زويل .. وإلى مزيد من التميز دائما





لمن يريد ان يعرف الكثير عن موضوع الفيمتو كيمياء الذى حصل الدكتور زويل جائزة نوبل فيه.. يمكنكم الدخول على هذا الرابط http://bio7mo.googlepages.com/femto.htm

تحياتى للجميع

توقيع - bio7mo


التعديل الأخير تم بواسطة bio7mo ; 30-04-2009 الساعة 11:08 PM
  رد مع اقتباس
قديم 04-05-2009, 10:05 AM   #2
أنين قلب
مشرفة سابقة

الإقامة :  أخيراً مصر ... الحمد لله
هواياتي :  القراءة والموسيقى ورياضة المشي
أنين قلب على طريق التميز
أنين قلب غير متواجد حالياً
افتراضي

مش عارفة ليه يا بروفسر حاسة ان الراجل دا حيمشي بسياسة اعرف عدوك علشان تعرف نقطة ضعفة وتعرف ازاي تقتله
بصراحة مش مستريحة بالمستشارين اللي عمال يلمهم من جميع التخصصات وانحاء العالم وخصوصا مصر والمسلمين ولا انت مش معايا ؟
موضوع انه يختار مستشارة شئون دينية مسلمة مصرية وعالم في الكيمياء زي أحمد زويل برضه مسلم مصري مش مريحني نهائي ..
بس ارجع واقولك
لعله خير
وربنا يخلف ظن السوء

  رد مع اقتباس
قديم 05-05-2009, 12:34 PM   #3
جرافيك مان
المدير العام
C.E.O
 
الصورة الرمزية جرافيك مان
أوسمتي
جرافيك مان : جرافيك مان                                             
افتراضي

الف شكر يا مان على المعلومه
وده طبعا يؤكد انه ف مصر علماء عباقره بجد واميركا محتاجه لهم
مشكور مره تانيه
تحياتي

  رد مع اقتباس
قديم 05-05-2009, 02:27 PM   #4
rehab
قلم من ذهب
افتراضي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنين قلب مشاهدة المشاركة
مش عارفة ليه يا بروفسر حاسة ان الراجل دا حيمشي بسياسة اعرف عدوك علشان تعرف نقطة ضعفة وتعرف ازاي تقتله
بصراحة مش مستريحة بالمستشارين اللي عمال يلمهم من جميع التخصصات وانحاء العالم وخصوصا مصر والمسلمين ولا انت مش معايا ؟
موضوع انه يختار مستشارة شئون دينية مسلمة مصرية وعالم في الكيمياء زي أحمد زويل برضه مسلم مصري مش مريحني نهائي ..
بس ارجع واقولك
لعله خير
وربنا يخلف ظن السوء

هو أكيد عاوز يخلى المسلمين فى صفه
اكيد بيفكر فى حاجه
وأكيد وراه حد بيفكر ويدبر
وربنا يستر

  رد مع اقتباس
قديم 05-05-2009, 02:40 PM   #5
أنين قلب
مشرفة سابقة

الإقامة :  أخيراً مصر ... الحمد لله
هواياتي :  القراءة والموسيقى ورياضة المشي
أنين قلب على طريق التميز
أنين قلب غير متواجد حالياً
افتراضي

انا مش ببص للموضوع بنظرة سوداء بس المثل بيقول حاذر ومتخونش ومش اختيار اوباما اللي حيعرفنا اننا عندنا علماء محتاجهم العالم مصر طول عمرها منبع العلم والعلماء والحضارة في أصلها بس اللي ينمي العلم دا ويطوره ..
شكرا rehab علي انك حاسة نفس احساسي
حياتي

  رد مع اقتباس
قديم 07-05-2009, 10:55 AM   #6
bio7mo
نجوم المدرسة
 
الصورة الرمزية bio7mo
افتراضي

علشان أوباما يعين حد فى مكان مهم زى ده.. لا اعتقد انه يهمه سياسيا بقدر انه يهمه علميا .. لأنه عايز بلده تكون أقوى بلد .. والقوة دائما من العلم .. وعلشان يختار دكتور زويل .. أكيد لأن الدكتور زويل يستحقها وهيفيد بلدهم كتير ..
وبعدين نقاط ضعفنا معروفة .. وكتيير ..
وهنروح بعيد ليه .. كان ايه اللى يجبر واحد زى بوش انه يكرم عالم مصرى مسلم - دكتور مصطفى السيد - بأعلى وسام أمريكى فى العلوم .. ده دليل أن العلم هو رقم واحد فى أمريكا .. واللى رشح الدكتور مصطفى السيد هم العلماء وليس رجال السياسة ..

وده برضه أكيد مايمنعش ان احنا لازم نكون حذرين ..

شكرا للجميع

تحياتى إليكم

توقيع - bio7mo

  رد مع اقتباس
قديم 06-11-2009, 10:34 PM   #7
Eman
كبار الأعضاء
افتراضي

ميرسي الك اخوى على تلك المعلومات

دمت بخير

  رد مع اقتباس
قديم 27-11-2009, 11:58 PM   #8
Kemo
طالب نشيط
افتراضي

تخياتى ليك على الخبر السار
بس اللى يزعلك ان يبقى فى بلدك عالم زى احمد زويل وبلدك
لا تستفيد منه
واللى يزعلك اكتر ان يبقى بلدك فيها كتير اساتذه فى جميع المجلات وكبار فى العالم
ويتعمل كده فينا من الجزائر واللى يحزنك ان احنا نساوى نفسنا بيهم
تخياتى ليك بايووووووووووو

  رد مع اقتباس
قديم 28-11-2009, 10:12 PM   #9
الملكة
طالب مجتهد
 
الصورة الرمزية الملكة
افتراضي

سلمت يداك أخى الفاضل على المعلومات وانا رأيى من رأيك ان أوباما فعلا بيدور على العلم والقوة فى العلم وكمان مش فارقة معاه ديانة لو أى شخص مكان دكتور أحمد زويل وفى نفس المكانة العلمية أكيد كان حيختاره الناس دى بتفكر صح يارب نتعلم منهم ويشرفنا ان دكتور أحمد زويل مسلم ومن مصر

  رد مع اقتباس
قديم 28-11-2009, 10:33 PM   #10
bio7mo
نجوم المدرسة
 
الصورة الرمزية bio7mo
افتراضي

ألف شكر لكم جميعا على المرور ..

تحياتى إليكم

توقيع - bio7mo

  رد مع اقتباس
قديم 09-04-2010, 04:26 PM   #11
الـقـلـب الـحـزيـن
كبار الشخصيات
 
الصورة الرمزية الـقـلـب الـحـزيـن

الإقامة :  السعوديه .. الرياض ..
الـقـلـب الـحـزيـن على طريق التميز
الـقـلـب الـحـزيـن غير متواجد حالياً
افتراضي

شكراً أخوي ع المعلومات


يسلمووا.


تقبل مروري.

  رد مع اقتباس
قديم 16-04-2010, 04:41 AM   #12
زهر الخزامى
كبار الشخصيات
افتراضي

الحمد لله انه عندنا في عالمنا العربي والإسلامي

علماء من العيار الثقيل لكن ما يحز في انفسنا

أن أوطانهم لا تقدر علمهم ولا تضعهم في اماكنهم المرموقة التي يستحقونها

عن جدارة والادهى والامر ان يستفيد من علمهم وعبقريتهم اعداؤنا

في الدين والثقافة والفكر ومن يدمرون عالمنا العربي والإسلامي

شبرا شبرا ..

شكرا جزيلا لك أخي الكريم ..

تحياتي .



[IMG]http://www.***********/lives/12713808122.gif[/IMG]

توقيع - زهر الخزامى

مصر التي في خاطري وفي فمي
أحبها من كل روحي ودمي
***
ربي معاكم أحفاد شيخ المجاهدين عمر المختار
اللهم انصرهم وثبت أقدامهم والطف بهم يا أرحم الراحمين


ألف مبرووووك يامصر
انتصرت ثورة الشباب المصري
رغم كل المغالطات والاشاعات والمؤامرات
هنيئا لمصر وللأمة العربية جمعاء
اتفاقية كامب ديفيد : ويكيبيديا


تصاميمي عن الإستغفار ( إهدائي لكم ^ــ^ )

فلتر Flood رااائع لعمل تأثير متحرك على الماء

درس انعكاس الصورة على الماء المتحرك بواسطة فلتر Flood


اللهم ارحم والدي الحبيب وسائر موتى المسلمين
وإنا لله وإنا إليه راجعون
وصل اللهم على شفيع الأمة محمد الهاشمي
أزكى خلقك وسلم تسليما كثيرا .
  رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدليلية
, , , , , , , , , , , , ,


يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)
 
أدوات الموضوع إبحث في الموضوع
إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم
انواع عرض الموضوع

ضوابط المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


الساعة الآن 04:49 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2017, vBulletin Solutions, Inc. Trans by
new notificatio by 9adq_ala7sas
جميع الحقوق لمدرسة جرافيك مان
اعلانات جرافيك مان
Google