مدرسة جرافيك مان  

ايقاف العضويات التي لم تسجل دخول منذ عام

خلفيات الاستوديوهات الدعايه والاعلان و الطباعة دورة فوتوشوب الاستوديوهات دورة سويش ماكس دورة مونتاج الفيديو تحميل خلفيات فيديو خلفيات فوتوشوب psd جرافيك مان
الانتقال للخلف   مدرسة جرافيك مان > الأقسام العامة > المواضيع الاخباريه > الحوار والنقاش

الملاحظات

الحوار والنقاش النقاش والرأي والرأي الأخر

للرجال فقط ^_^

النقاش والرأي والرأي الأخر

أدوات الموضوع إبحث في الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم 25-11-2013, 09:13 PM   #16
Princess Shireen
مراقـــبه عــــــــامه
عضوية موثقة

الصورة الرمزية Princess Shireen
أوسمتي
   Princess Shireen : الاستوديوهات    Princess Shireen : الابداع             Princess Shireen : Hawa2    Princess Shireen : wesamtamayoz          Princess Shireen : talebamesalia       Princess Shireen : entma2       Princess Shireen : xmorakibmethali   

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمير بسجني مشاهدة المشاركة
هههههههههه حلووو هالموضوع

بأختصار أوافق أخي ابو امير بأمور واختلف معة بأمور

هذا ردك

في زماننا هاذ كل شي مهيئ للبنت والشب تمام

يعني الموبايل ... النت ... الساتلايت ... المدارس ... الجامعات ... حتى النزلات بالسوق ... تمام

احنا بزمن يخوف وأنا أشوف ان الجهتين سواء الذكر او الانثى كل منهم يسعى للآخر تمام في الرذيلة

يعني لما تجي بنت بدها تتوظف ... لازم تكون لابسة آخر موضة ويمكن تلبس لباس ما لبسته لزوجها هههههههه معقوله يا راجل وهي مضطرة لهذا الشي علشان تعيش وتتوظف

لما يجي شب يتقدم لوظيفة يتفاجئ ان مدير الشركة يوظف بنات بس ويطلع 100 حجة عليك علشان ما يوظفك والله أنك صادق وهاشاب قطع قلبي بيطلع مكسور الخاطر

لكن التربية هي الأساس هنا المشكله يا أبو امير ايش دخل التربية بالمدير اللي عمرة يمكن 50 سنة ويوظف البنات على الشباب لأ المدير تهمه مصلحة شركته لأنه عنده علم بأن الست لديها قدره بجلب وتمشية الأمور اسرع من الشاب بينما الشاب أدق وحدق أكثر من البنات ... إذا تربت البنت او الشب على مخافة الله وتقواه فللوالدين أجر على تربيتهم صحيح

عيوني أبو امير ردك جامد وجريئ

شيرين موضوع دقيق وجميل جدآ جدآ

احترامي
لأ بصراحه انا متفقه مع رأى ابو امير
ان التربيه هى الاساس
واكيد المدير اللى عنده 50 سنه لو اتربى على تقوى الله
اما ييجى يختار موظفين هيختار الانسب للشغل
وحتى لو شغل بنات هيتقى الله فيهم

قديم 25-11-2013, 10:33 PM   #17
rita
طالب مجتهد

الصورة الرمزية rita

اولا السلام عليكم
ثانيا اعتذر لفوتي ع الموضوع لحساسيته ... لكن حابة اوضح للكل ان كل الاعذار غير مقبولة بتاتا
الموضوع لا يقبل ان نختبئ وراء التربية او الاهل او الشارع او الاعراف و التقاليد الخ الخ
هو بكل بساطة تركيبة مجتمعية سببها تسيب للقوانين و عدم وجود ردع امني لدرجة صار كل واحد يحس حاله ان كل شئ مسموح له
و ان من حريته التعدي على حرية الاخر ...
اذا كان ديننا الحنيف هو سيد الاديان فمن البديهي ان يكون التابعين له صورة منه لا صورة عليه
و انا اخذ مثل صغير للاخ الذي تحجج بللبس كذريعة يتشبث بها من تسول له نفسه التعدي ع اغراض الناس و اقولها بين قوسين
فكوني اعيش في مجتمع غربي لا ينتمي لا للاسلام و لا لمبادئه السمحة فانا ارى الفرق الشاسع بين الرجل العربي المسلم و الرجل الغربي
البنات هنا ممكن ان تطلع للشارع بقطعتين صغيرتين او ممكن ان تجري في الحقول و كذلك بنفس القطعتين و لا اجد من ينظر اليها ولو نظرة عابرة
لا نظر و لا تحرش و لا كلام بذيئ
بالاخر اقول انما الامم اخلاق فمن لم يجد من يربيه عليها يربي نفسه بنفسه و يكون صورة جميلة لمجتمع جميل كما نحلم به جميعا...

قديم 26-11-2013, 12:05 AM   #18
Princess Shireen
مراقـــبه عــــــــامه
عضوية موثقة

أوسمتي
   Princess Shireen : الاستوديوهات    Princess Shireen : الابداع             Princess Shireen : Hawa2    Princess Shireen : wesamtamayoz          Princess Shireen : talebamesalia       Princess Shireen : entma2       Princess Shireen : xmorakibmethali   

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة rita مشاهدة المشاركة
اولا السلام عليكم
ثانيا اعتذر لفوتي ع الموضوع لحساسيته ... لكن حابة اوضح للكل ان كل الاعذار غير مقبولة بتاتا
الموضوع لا يقبل ان نختبئ وراء التربية او الاهل او الشارع او الاعراف و التقاليد الخ الخ
هو بكل بساطة تركيبة مجتمعية سببها تسيب للقوانين و عدم وجود ردع امني لدرجة صار كل واحد يحس حاله ان كل شئ مسموح له
و ان من حريته التعدي على حرية الاخر ...
اذا كان ديننا الحنيف هو سيد الاديان فمن البديهي ان يكون التابعين له صورة منه لا صورة عليه
و انا اخذ مثل صغير للاخ الذي تحجج بللبس كذريعة يتشبث بها من تسول له نفسه التعدي ع اغراض الناس و اقولها بين قوسين
فكوني اعيش في مجتمع غربي لا ينتمي لا للاسلام و لا لمبادئه السمحة فانا ارى الفرق الشاسع بين الرجل العربي المسلم و الرجل الغربي
البنات هنا ممكن ان تطلع للشارع بقطعتين صغيرتين او ممكن ان تجري في الحقول و كذلك بنفس القطعتين و لا اجد من ينظر اليها ولو نظرة عابرة
لا نظر و لا تحرش و لا كلام بذيئ
بالاخر اقول انما الامم اخلاق فمن لم يجد من يربيه عليها يربي نفسه بنفسه و يكون صورة جميلة لمجتمع جميل كما نحلم به جميعا...
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

اهلا بيكى يا قمر
المناقشة مطروحة للجميع

بصى يا قمر انا معاكى فى ان عدم وجود القانون والردع الامنى
هما عامل فى انتشار المشكلة
انما التربية والاهل هم الاصل فى حدوث المشكلة

وبالنسبة للفرق بين المجتمع الشرقى والمجتمع الغربى
انا رأيى ان الممنوع مرغوب

اكيد مفيش حاجة فى الدنيا تقول ان الاهل ما يربون اولادهم
ويقولوا بعد كده هما هيربوا نفسهم او الدنيا هتربيهم

اشكرك جدا يا قمر
نورتى الموضوع

قديم 26-11-2013, 07:30 AM   #19
أبو أمير البداوي
مراقـــب عـــــام
عضوية موثقة

الصورة الرمزية أبو أمير البداوي

هواياتي :  المونتاج & التصميم & كتابة القصائد
أبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدودأبو أمير البداوي مبدع بلا حدود
أبو أمير البداوي غير متواجد حالياً
أوسمتي
   أبو أمير البداوي : الاستوديوهات    أبو أمير البداوي : الابداع                أبو أمير البداوي : wesamtamayoz             أبو أمير البداوي : talebmesali       أبو أمير البداوي : xafdalmotabe3    أبو أمير البداوي : xmorakibmethali   

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أمير بسجني مشاهدة المشاركة
هههههههههه حلووو هالموضوع

بأختصار أوافق أخي ابو امير بأمور واختلف معة بأمور

هذا ردك

في زماننا هاذ كل شي مهيئ للبنت والشب تمام

يعني الموبايل ... النت ... الساتلايت ... المدارس ... الجامعات ... حتى النزلات بالسوق ... تمام

احنا بزمن يخوف وأنا أشوف ان الجهتين سواء الذكر او الانثى كل منهم يسعى للآخر تمام في الرذيلة

يعني لما تجي بنت بدها تتوظف ... لازم تكون لابسة آخر موضة ويمكن تلبس لباس ما لبسته لزوجها هههههههه معقوله يا راجل وهي مضطرة لهذا الشي علشان تعيش وتتوظف

لما يجي شب يتقدم لوظيفة يتفاجئ ان مدير الشركة يوظف بنات بس ويطلع 100 حجة عليك علشان ما يوظفك والله أنك صادق وهاشاب قطع قلبي بيطلع مكسور الخاطر

لكن التربية هي الأساس هنا المشكله يا أبو امير ايش دخل التربية بالمدير اللي عمرة يمكن 50 سنة ويوظف البنات على الشباب لأ المدير تهمه مصلحة شركته لأنه عنده علم بأن الست لديها قدره بجلب وتمشية الأمور اسرع من الشاب بينما الشاب أدق وحدق أكثر من البنات ... إذا تربت البنت او الشب على مخافة الله وتقواه فللوالدين أجر على تربيتهم صحيح

عيوني أبو امير ردك جامد وجريئ

شيرين موضوع دقيق وجميل جدآ جدآ

احترامي
هلا اخوي أمير بسجني

نورت الموضوع ... ويسعدني ردك وتواجدك

الأخت شيرين جابت الحلقة الأخيرة من المقصود

واكيد المدير اللى عنده 50 سنه لو اتربى على تقوى الله
اما ييجى يختار موظفين هيختار الانسب للشغل
وحتى لو شغل بنات هيتقى الله فيهم
المدير هاذ إنسان ولو عنده مخافة الله ونية صادقة في شغله ويخاف على عرضه ماكان يحدد شغله ببنات ... وانا ما ركزت على شخص انا بحكي بشكل عام

وانا واحد من الناس كنت اشتغل بشركة كبيرة ومعروفة جداً بدون ذكر اسماء ... ومدير هالشركة يقوم بتعيين الإناث في مراكز كبيرة في الأقسام بالشركة مثل نائبة المدير العام
قسم شؤون الموظفين ... قسم الحركة والنقليات ... ضابط إدارة ... قسم المالية ... وغيرها من الأقسام المهمة إلا بعض الأقسام البسيطة والقسم اللي كنت اعمل فيه قسم IT كان مديرها رجل للرجال فقط  ^_^ لإنو ماكان في وحدة تقدر تمسك هالقسم لإنه شغله شوي متعب
طيب هذا الشخص كان تفكيره ونيته سيئة ... وهناك كثير من البنات ساعدوه بحيث جعلهم مدراء اقسام ... الجهتين سعوا في الرذيلة ولم يتربوا في بيئة اخلاقية واسلامية

وهذا عينة من كثير من الناس

إضافة لذلك كل الاحترام للأخت ريتا في كلامها ... وانا أتفق معها ... إلا أن القانون لم يدخل بيت الناس ويتدخلوا في تربيتهم
فالتربية ومخافة الله هي الأساس

كل الشكر لك على تواجدك والشكر يصل للأخت شيرين

توقيع - أبو أمير البداوي

أرجو منكم الدعوات الخالصة عن ظهر قلب بالشفاء لإبني وجزاكم الله كل خير

رَحِـمَ الله شـُـهَـدَاءْ الأردن والمسلمين

قديم 26-11-2013, 11:16 AM   #20
حــموديـ’ العـــراقيـ’
نجم فوق العادة

الصورة الرمزية حــموديـ’ العـــراقيـ’

هواياتي :  التصاميم بالفوتوشوب والسينما 4D والكوره والنت
حــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدودحــموديـ’ العـــراقيـ’ مبدع بلا حدود
حــموديـ’ العـــراقيـ’ غير متواجد حالياً

للرجال فقط  ^_^

قديم 26-11-2013, 11:37 AM   #21
Princess Shireen
مراقـــبه عــــــــامه
عضوية موثقة

أوسمتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو أمير مشاهدة المشاركة
هلا اخوي أمير بسجني

نورت الموضوع ... ويسعدني ردك وتواجدك

الأخت شيرين جابت الحلقة الأخيرة من المقصود

المدير هاذ إنسان ولو عنده مخافة الله ونية صادقة في شغله ويخاف على عرضه ماكان يحدد شغله ببنات ... وانا ما ركزت على شخص انا بحكي بشكل عام

وانا واحد من الناس كنت اشتغل بشركة كبيرة ومعروفة جداً بدون ذكر اسماء ... ومدير هالشركة يقوم بتعيين الإناث في مراكز كبيرة في الأقسام بالشركة مثل نائبة المدير العام
قسم شؤون الموظفين ... قسم الحركة والنقليات ... ضابط إدارة ... قسم المالية ... وغيرها من الأقسام المهمة إلا بعض الأقسام البسيطة والقسم اللي كنت اعمل فيه قسم it كان مديرها رجل للرجال فقط  ^_^ لإنو ماكان في وحدة تقدر تمسك هالقسم لإنه شغله شوي متعب
طيب هذا الشخص كان تفكيره ونيته سيئة ... وهناك كثير من البنات ساعدوه بحيث جعلهم مدراء اقسام ... الجهتين سعوا في الرذيلة ولم يتربوا في بيئة اخلاقية واسلامية

وهذا عينة من كثير من الناس

إضافة لذلك كل الاحترام للأخت ريتا في كلامها ... وانا أتفق معها ... إلا أن القانون لم يدخل بيت الناس ويتدخلوا في تربيتهم
فالتربية ومخافة الله هي الأساس

كل الشكر لك على تواجدك والشكر يصل للأخت شيرين
صح كده
انا معاك فى رأيك جدا

قديم 26-11-2013, 11:37 AM   #22
Princess Shireen
مراقـــبه عــــــــامه
عضوية موثقة

أوسمتي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمودي ابن العراق مشاهدة المشاركة
للرجال فقط  ^_^
هههههههههههههههههههه
نورت الموضوع

قديم 10-10-2014, 09:52 PM   #23
الصلاح
طالب نشيط

الصورة الرمزية الصلاح

الحمدلله على كل حال وعينكم يا بنات مصر
وانا يمني وافتخر لان ما فيهاش هذا الكلام

قديم 12-01-2015, 09:09 PM   #24
yasser khalil
طالب نشيط

بصراحه وبدون تمثيل انا كا ياسر مش هفوت فرصه بصراحه ههههههههههههههههههههههههه

بصراحه الموضوع اكبر من انه يترد عليه لانو صعب شويه

بس هقول وجه نظرى فى مثل يقول الممنوع مرغوب
فى الدزل العربيه الحياه صعبه جدا بلنسبه للشباب الشاب عشان يتجوز ويعف نفسه اما يسرق او اما يلاقى مصباح علاء الدين ده بلنسبه لطبقه كبيره اوى من الشعب المصرى خصوصا
ومهما كنا فحنا بشر وبنحس وبدخلنا غريزه صعب السيطره عليها شويه واوعى تقولى ان البنات كمان بشر زى الشباب لان الفرق شاسع فى خلق الله للرجل وللبنت
عشان كده ربنا حلل للراجل اربعه لانو صنف الرجاله يبنتى صنف نمرود ميملاش عينه حتى التراب
بس صدقينى الموضوع اكبر من التربيه والاخلاق انا ونا فى مصر بصراحه كنت خارب الدنيا معلش سورى بعد مسفرت بشوف قدامى لبسين بكينى ومن غير بكينى وبيعملو حممات شمس ولا اكنى شايف حاجه والموضوع بقا ملوش اى لزمه لانو بقا شىء العين خدت عليه فاصبح شىء عادى واسف طبعا لو تعليكى معجبش حد بس كلها وجهات نظر

قديم 15-08-2015, 12:48 AM   #25
أميرةعلي بيتي الصغير
طالب جديد

هواياتي :  الموسيقى والقراءة ورياضة المشي
أميرةعلي بيتي الصغير على طريق التميز
أميرةعلي بيتي الصغير غير متواجد حالياً

تخيلت ولكنى لا أستطيع غير ترديد قول الله تعالي
(( وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ۖ ثُمَّ تُوَفَّىٰ كُلُّ نَفْسٍ مَّا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (281) ))
الله المستعان
ربنا يهدي بناتنا وشبابنا أجمعين

الكلمات الدليلية

يتصفح الموضوع حالياً : 1 (0 عضو و 1 زائر)

إبحث في الموضوع:

البحث المتقدم