حكايه مجنون اسمه محمد صلاح لاعب كره القدم المصري

محمد صلاح لاعب كره قدم مصري يعشق الرياضه من الصغر وصل لمكانه عالميه في الوقت الحاضر والاخبار العالميه تتحدث عنه في كل المجلات الرياضيه .. رغم كونه من قريه مصريه بسيطه

 



محمد صلاح حكايه مجنون اسمه محمد صلاح لاعب كره القدم المصري
محمد صلاح

 

لو جيت من كام سنه وسألت اللاعب البسيط اللي كان بيلعب في نادي اسمه المقاولين محمد صلاح تعرف ان بعد 6 سنين هتلعب ضد كرستيانو رونالدو وميسي في يوم ما ؟ الاجابه هتكون لا طبعا! ..

محمد صلاح اللي كان بيتفرج علي النجوم دي علي التليفزيون علي قهوه متواضعه ولا واحد من اللي بيتفرجوا كان هيتوقع ان الشاب ده هييقاا بملايين الدولارات قريب جدا..
محمد صلاح لو انت كنت بتقرا المستقبل وقولتله بص يا بني انت بعد 4 سنين هتلعب ضد تشيلسي وجوزيه مورنيو وهتجيب فيهم جولين وبعدها مورنيو هيصر ان يشتريك وتلعب في تشيلسي وبعدين هتروح روما و تلعب جنب توتي اعظم لاعبي التاريخ وبعدين ليفربول هيشتريك وتلعب جنب ماني وكوتينهو و هيجي يوم وهتبقاا هداف الدوري الانجليزي كان طبطب عليك واداك اللي فيه النصيب للاشتباه فيك كمجنون..




محمد صلاح اثبت بكل المقاييس ان الاحلام ممكن تتحقق لو واصلنا ولعبنا عليها..
صلاح قدر بعد ما كان يختار التشكيله المناسبه في البلايستيشن وهو بيلعب بالانديه دي ان العالم كله يختاروا فيها..
محمد صلاح لو كانوا بقاا تقليدي وكان سقف طموحه يبقاا في الاهلي او الزمالك.. كان لعب شويه واتقتلت مواهبه وكان زمان صلاح بيلعب مع انبي او المقاصة.


ربنا سبحانه وتعالي بيقول ” إن الله لا يضيع أجر من أحسن عملاً ”
اللي بيتعب عشان يحقق حلمه .. مش زي اللي مش بيحلم اصلاً .. كان لازم في يوم من الأيام ده يبقي مكان حد مجتهد .. وهيبقي مكان اي حد بيجتهد عشان حلمه في أي مجال من المجالات !
متخليش لنفسك سقف احلام.. وخلي احلامك بدون اسقف..

اترك تعليقاً