محمد رمضان Mohamed Ramadan NUMBER ONE

بعد كليب number 1 لمحمد رمضان نحب نفكرك بحجات كتيره انت فاكر الناس ناسيينها

Mohamed Ramadan NUMBER ONE



 

محمد رمضان نمر ون محمد رمضان Mohamed Ramadan NUMBER ONE
Mohamed Ramadan NUMBER ONE

 

النمبر وان اتولد في محافظة قنا سنة ١٩٨٨، لأسرة فقيرة جدًا.. النمبر وان قال إنه إتولد في الجيزة وكدب أبوه اللي قال انه مولود في قنا، عشان هو شايف إن كلمة جيزة أحسن من قنا..



النمبر وان في مرة من المرات صادفه الحظ الحلو ويقال انه قابل عادل إمام في الأستوديو وعادل إمام افتكره عامل نظافة في المكان وبعته يجيبله شاي تقريبا لكنه اتفاجىء إن النمبر وان ممثل جديد.. فالنمبر وان قعد يعيط في جنب..

النمبر وان اتقابل مرة مع علي الحجار في مسلسل أو مسرحية ما وعلي الحجار حس انه سبرسجي فقال للمخرج ان وجود الواد دا مسبب اكتئاب للمكان وحاسس انه شيء رديء كدة فطلعوا النمبر وان برة اللوكيشن..

النمبر وان أو الملك بعد ما عمل فيلم عبده موتة والألماني طلق مراته وودع الفقر واتجوز بعد طلاقه ليها بشهر واحد من واحدة تانية كان يعرفها..

إحنا بس بنحب نفكر النمبر وان أو الملك بمنظره قبل ما الدولة تحبه والشؤون المعنوية تعمله واجهة سينمائية وتليفزيونية..

النمبر وان بعد إعلانات الشبع بعد جوع المتتالية بقى ناقص ينط لينا ف المايه اللي بنشربها عشان يقولنا انه معاه فلوس وانه مبقاش فقير خلاص..

هو احنا مش هنخلص من الخرة ده بقى؟ لو حقد فانا حاقده يا أخي وحقي أحقد عليك، لأني شايفاك عيل تافه فاشل وطلع درجات زيادة بسبب مجتمع منحط، هو حقد يا أخي لأن النعمة دي لو مع حد يستاهلها ويقدرها مكنش حد اتكلم..

هو حقد لأنك في بلد شعبه بياكل من صناديق الزبالة وانت طالع كل يوم في إعلان تقول لأبناءه المشردين النايمين على الرصيف أنا الملك وأنا النمبر وان..

هو حقد لأنك جعان ومتستاهلهاش وفيه كتير محترمين محدش بيبصلهم في رزقهم..

معتقدش انك تعبت قد محمد صلاح اللي بمرتب شهر يشتريك دلوقتي ومع ذلك راجل ابن ناس محترمين لا عمره طلع قال نمبر وان ولا الملك بالعكس الألقاب دي الناس هي اللي حكمت بيها، المقارنة بينكم في الشخصية والتعامل مع الوضع الحالي، مفيش حد في مصر كلها بيحقد على صلاح أو اي بني آدم محترم ومعاه فلوس.. كل اللي يتكلم عنك يتقال عنه حاقد؟!

هو حقد لأنك عايش في وطن ضايع بتستعرض فيه عضلاتك وطن لا فيه صحة ولا تعليم ولا اقتصاد ومتداسين تحت رحايا الأشكال الوسخة اللي زيك؟ متخيل؟
متخيل دكتور قضى حياته تعليم ومذاكرة وطلع عين أمه مواصلات ومصاريف عشان يعالج واحد زيك مريض نفسي هو بياخد ١٥٠٠ جنيه وانت المريض النفسي بتاعه بتقوله أنا الملك؟! متخيل يامحمد يارمضان؟!

متخيل مدرس كان بيقولك متنطش من على السور أو بيطفشك من الحصة عشان انت بجم وحيطة مبتفهمش ويقولك روح العب في المسرح وانت طلعت تقوله أنا الملك وانا النمبر وان؟!

متخيل بلد بحجم جمهورية مصر العربية حكمت الشرق وصدرت للعالم الأزهر وعلماء اخدوا نوبل وروائيين وغيرهم تبقى انت الواجهة بتاعتها عشان بتضرب بالمطوة في الفيلم وتطلع تقول لأهلها انا الملك؟!

لأ إنت فاشل وهتفضل فاشل لأن دا مش نجاح دا إسمه عك وخرة وانت أنسب واحد تبقى واجهة للخرة..
لو خيروني بينك وبين العمي هختار العمي

 

كليب

 

 

 

كليب الملك

 

 

 

 

 

اترك تعليقاً